Introduktion Rally

 

Dags att ta klivit in i världens häftigaste bilsport?

Rallysporten är unik som motorsport, här går det i 200 km/h stundtals, tätt intill stenmurar och stabila träd utan avåkarzoner och skyddande barriärer. Det är kanske detta som gör sporten så nervkittlande och adrenalinstinn? Här handlar det inte om att nöta en bana utan att göra nya bedömningar in i varje sväng! Sporten ställer höga krav på både arrangörer, aktiva när det gäller säkerhet. Det finns tydliga regler för vad som är tillåtet eller ej i varje bilklass.

På denna sida finner du råd och tips gällande bilval och hur du på enklaste vis tar dig in i rallygänget! Vi kommer också ge tips på var du hittar regeltexter och annat matnyttigt för att göra steget in i sporten så lätt som möjligt.


Valet av bilklass

Innan man påbörjar sin rallykarriär är det vettigt att fundera över vilken bil man ska satsa på. Alla vill vi ju tävla i en WRC-bil men det kanske inte är det smartaste att börja med! Vi har idag ett antal grundklasser på nationell nivå enligt följande pris/effekt ordning (billigast/svagast först):


Grupp E. Även kallat ”Ekonomi”. (i Norrland kör man ett vassare Ekonomireglemente)
Grupp F. I denna klass finner man även VOC - Volvo Original Cup
Grupp H 2wd
Grupp H 4wd

De internationella klasserna blir allt vanligare och i Sverige ser man främst två varianter:

R2, 2wd ca 180hk, nypris ca 750.000 + moms. (Peugeot 208, Ford Fiesta, Opel Adam mfl)
R5, 4wd ca 280hk, nypris ca 2.500.000 + moms. (Skoda Fabia, VW Polo, Ford Fiesta, Citroen C3, Peugeot 208, Hyundai I30 mfl)

Dessa bilar ser vi mest frekvent på SM-nivå där det idag (2019) startar ca 25st R2 och 15st R5.

I detta dokument kommer vi fokusera på de två billigare klasserna som vi ser som rätt val när man ska börja med rally. Att starta karriären i en gammal Grupp H bil kan vara lockande då de ofta går att köpa ganska billigt, men detta avråder vi ifrån då vi med erfarenhet kan säga att det allt som oftast blir allt för kostsamt och dyrt i form av en massa garagetimmar. Börja då hellre med Grupp E eller Grupp F för att få många SS mil i kroppen, det är det som ligger till grund för en bra rallykarriär, köra mycket bil! 

Grupp E & Grupp F.


Dessa instegsklasser fungerar relativt bra och dess populäritet är ökande, främst Grupp F. Efter tillkomsten av Grupp F tycker vi att det på sikt vore rimligt att slå ihop dessa klasser till en standardklass. Att bygga en standardbil för rally kostar lika mycket nästan oavsett vilken utgångsbil man väljer så länge man håller sig till bilar som tillverkats i rejäla volymer. 

Bilarna är mycket standardbetonade och förhållandevis billiga. Det är endast 2wd bilar som är tillåtna och mycket lite ombyggnad. Klassen passar ypperligt när man ska in i sporten och inte har initialt intresse att hitta på en massa egna lösningar och gillar att ”svarva & fräsa”.

Man köper en vinnarbil för mellan 50 och 80 000kr men att bygga en helt optimerad bil kan dra iväg en bit över 100.000kr. Det som begränsar bilvalet för dessa klasser är bestämda vikt/effekt koefficienter (ett värde) som är fastställt till 15,0 kg/kW för Grupp E och 11,5 kg/kW för Grupp F. Man tar och kollar upp sitt objekt på exempelvis "fråga på annat fordon" via transportstyrelsens hemsida. Här tar man fram bilens tjänstevikt samt effekt i kW (kilowatt) sedan delar du tjänstevikten med effekten och får då ett värde. Ju närmre värdet är koefficienten ju bättre lämpad är bilen för klassen! De flesta bilar som går i Grupp E ligger mellan 15,0 och 18. Får du ett värde på över 18 så är det nog ingen direkt idé att bygga. De flesta vinnarbilar ligger på en koefficient kring 15,1-15,8. Blir ditt värde 14,5-14,9 så kan det kanske finnas en modell av samma bil med mer extrautrustning som gör att bilens tjänstevikt är något högre (t.ex. skinnstolar, AC, elhissar m.m.) och därmed klarar den gränsen på minst 15,0. Det är bara att jaga på Blocket! OBS! Har bilen dragkrok monterad så ska ca 20kg dras av på tjänstevikten (detta görs av SBFs tekniker när tillstånd ska införskaffas så tänk på detta redan från början). Samma gäller för Grupp F bilar, en vinnarbil ligger nog mellan 11,5 och 13 från början. Viktigt är också att kontrollera att bilen inte är privatimporterad! Sedan ett par år tillbaka godkänns inte nybyggen på importerade bilar.

När du hittat ett objekt du tror kommer passa dig bra och du gjort slag i saken så är det dags att kontakta en motorklubb ansluten till SBF samt ditt distrikts tekniker. Du finner information om klubbar och tekniker på SBF.se. Klubb måste man vara med i för att få licens och teknikern behöver du ha ett tillstånd av för att få dra igång ditt bygge (kallas igångsättningstillstånd). Så undertiden du bygger kan det vara lämpligt att anmäla sig till licenskurs så du har licensen klar när bilen är klar. Du kan hitta licenskurser via SBF.se.

Nästa steg i Grupp E är att välja om bilen ska homologeras eller ej.
- Homologeras betyder att bilen "besiktigas" av SBFs tekniker innan den blir godkänd att köra till tävling. Vid denna kontroll görs en nogrannare genomgång av allt som ändrats från original. När du homologerar bilen behöver du inte åka till vanlig besiktning varje år utan då räcker det med tävlingsbesiktning i SBFs tävlingar. Du får även göra lite mer med din bil om du homologerar:
- Plocka ur baksäte, mattor och innertak.
- Montera stålomspunna bromsslangar.
- Dra in broms- och bränslerör in i kupén.

Det negativa med att homologera är att SBF tar ut lite avgifter för denna procedur och bilen får ej längre användas ”privat” i vanlig trafik utom tävlan:
- Homologeringsbesiktning, 1900:-
- Dispensavgift till Transportstyrelsen, 1700:-
- Registreringsbesiktning via SBF, 800:-
- Vagnbok, 1650:-
- Registerkort, 280:-
Totalt: 6330:- (reseersättning till tekniker tillkommer också, brukar vara ett par hundra)

Vill du inte homologera och fortsätta köra till vanlig besiktning varje år är det Standard rallybil du ska satsa på. Då får du tvunget behålla inredningen original och inte dra om slangar och rör som man får med en homologerad bil.

Övriga kostander i samband med Standardrallybilsbygge:
- Registreringsbesiktning och vägning (hos din lokala bilprovning), ca 1500:-
- Vagnbok 300:-
- Registerkort 280:-
Totalt: 2080:-

Bilen blir ju naturligtvis lite säkrare och snabbare om du homologerar men det skiljer inte mycket! Det är ungefär 75% av bilarna idag som är homologerade skulle jag tro och siffran ökar då homologeringskostnaderna har sjunkit!

Nu när du rett ut om du ska homologera eller ej är det dags att börja bygga själva bilen! Men innan du gör detta bör du checka av denna lista:

1. Bilen klarar vikt/effektgränsen 15,0 för Grupp E och 11,5 för Grupp F?
2. Bilen har fått igångsättningstillstånd av distriktstekniker?
3. Du har bestämt dig för om du ska homologera eller hålla bilen som Standard Rally?

Om så är fallet, klicka här för att gå vidare till nästa avsnitt: